Norge avsluttet EM med kvartfinale i Masters som beste resultat

Publisert 25.06.2026

Europamesterskapet for kvinner er avsluttet. For Norge ble Jenny Mathiesens kvartfinale i Masters mesterskapets beste plassering, etter at hun som eneste norske spiller tok seg videre fra all-event til avslutningsøvelsen.

Norge stilte med Heidi Thorstensen, Sanne Ørdal, Malin Johnerud Schau, Grace Kristiansen, Mia Linnea Lillegjære og Jenny Mathiesen. Gjennom mesterskapets fem øvelser var det flere sterke enkeltserier og gode prestasjoner, men de avgjørende plasseringene uteble.

Singel ble den øvelsen hvor Norge var nærmest toppen. Jenny Mathiesen endte på 8. plass med 1268 poeng, mens Sanne Ørdal fulgte rett bak på 9. plass med 1265. Mia Linnea Lillegjære avsluttet på 25. plass.

I double ble Sanne Ørdal og Heidi Thorstensen nummer 9. Jenny Mathiesen og Mia Linnea Lillegjære endte på 24. plass, mens Grace Kristiansen og Malin Johnerud Schau ble nummer 30.

Trioøvelsen ga nok en topp-ti-plassering. Jenny Mathiesen, Heidi Thorstensen og Sanne Ørdal tok 10. plass etter en solid avslutning på de siste tre seriene. Norges andre trio, med Mia Linnea Lillegjære, Malin Johnerud Schau og Grace Kristiansen, ble nummer 21.

I lagkonkurransen lå Norge godt med etter perioder av spillet, men falt noe tilbake gjennom de siste seriene og endte på 9. plass. Grace Kristiansen spilte de tre første seriene før Malin Johnerud Schau overtok de tre siste.

I all-event ble Jenny Mathiesen beste norske spiller på 20. plass med 4740 poeng og et snitt på 197,5 over 24 serier. Sanne Ørdal fulgte på 26. plass, Heidi Thorstensen på 31., Mia Linnea Lillegjære på 46., Grace Kristiansen på 48. og Malin Johnerud Schau på 52. Det var nok til at Mathiesen kvalifiserte seg til Masters som eneste norske deltaker.

Der fortsatte hun å levere. Først slo hun ut Franziska Czech fra Tyskland, før hun igjen avanserte ved å beseire fjerdeseedede Victoria Johansson fra Sverige. I kvartfinalen ventet Laura Beuthner fra Tyskland, som vant oppgjøret og satte punktum for det norske mesterskapet.

Finland ble mesterskapets dominerende nasjon med gull i singel, double og lag. Danmark tok gull i trio, mens Tyskland avsluttet mesterskapet med seier i Masters.

Oppsummering

Det ble et mesterskap der Norge flere ganger var med i kampen om de gode plasseringene, men uten å få uttelling i medaljestriden. Flere øvelser endte med topp-ti-plasseringer, og Jenny Mathiesen leverte et jevnt mesterskap som kulminerte med kvartfinale i Masters.

Resultatene viser samtidig hvor små marginene er på internasjonalt toppnivå. Norske spillere var ved flere anledninger konkurransedyktige, men denne gangen var det de etablerte medaljenasjonene som tok de avgjørende stegene når mesterskapet skulle avgjøres.